1. Mikä? 2. Pelin elementit 2.1. Pelilauta 2.2. Kivet 3. Miten pelataan? 4. Mitä ovat... 4.1. Ympäröinti 4.2. Ryhmä 4.3. Vangitseminen ja atari 4.4. Vapaus 4.5. Itsemurha 4.6. Silmät, valesilmät, elämä ja kuolema |
4.6.1. Seki 4.7. Ko-tilanne 4.7.1. Ko-taistelu 5. Pelin kulku 5.1. Turhat siirrot 5.2. Omalle alueelle pelaaminen 5.3. Vastustajan alueelle pelaaminen 6. Tasoitus 6.1. Komi 7. Pelin loppu 7.1. Kiistat 8. Läpikäynti 9. Linkkejä |
Go äännetään suomessa "goo". Se ei ole "gou", koska nimitys ei tule englanninkielen menemistä tarkoittavasta sanasta, vaan japaninkielen go-peliä tarkoittavasta sanasta igo (näkyy sivun yläreunassa).
Mustia kiviä | Valkoisia kiviä |
---|---|
┌┬┬┬┬┬ ●┼●●┼┼ ●●●┼┼┼ ├┼●●●┼ ●●┼┼┼┼ | ┼┼┼┼┼┼┤ ┼●●●●┼┤ ┼●┼┼●┼┤ ┼┼●●●●┘ |
Alue vallataan ympäröimällä se.
Pelissä voidaan myös vangita vastustajan kiviä.
Siirto tehdään asettamalla kivi laudalle johonkin vapaista risteyksistä, tai passaamalla, eli jättämällä siirto väliin. Ei ole pakko siirtää, jos ei näe laudalla enää mitään, mikä voisi parantaa omaa tilannettaan. Ks pelin loppu.
├┼┼┼┼ ├●●●┼┼ ├●!!●┼ ├●●!●┼ ├┼●●●┼ ├┼┼┼┼┼ | ┌●!!●┬ ├●!!●┼ ├┼●●┼┼ ├┼┼┼┼┼ | ┼┼●┼┼ ┼●!●┼ ┼┼●┼┼ | !!!●┬ !!●●┼ ●●┼┼┼ ├┼┼┼┼ |
Esimerkkejä:
Kaksi valkoista ryhmää | Kolme mustaa ryhmää | Kolme mustaa ryhmää | Kaksi mustaa ja valkoista ryhmää |
---|---|---|---|
┼┼┼┼┼┼┼┼ ┼┼┼┼●┼┼┼ ┼●●┼●●●┼ ┼┼┼┼┼┼┼┼ | ┼┼●┼●┼●┼ ┼┼┼┼┼┼┼┼ | ┼┼┼●┼┼┼┼ ┼●●┼┼┼┼┼ ┼●┼┼┼┼┼┼ ┼┼●●┼┼┼┼ ┼┼┼┼┼┼┼┼ | ┼┼●●┼┼┼┼ ┼┼●┼●┼┼┼ ┼●●●●┼┼┼ ┼●┼●┼┼┼┼ ┼┼●●┼┼┼┼ |
Tilannetta, jossa vastustaja voi seuraavalla siirrollaan vangita
ryhmän halutessaan, kutsutaan atariksi.
Ryhmä on atarissa, jos sillä on vain yksi vapaus.
Esimerkiksi tässä kuvassa musta ryhmä on atarissa, sillä
jos valkoinen siirtää kuvassa punaisella merkittyyn kohtaan,
mustan ryhmän kaikki vapaudet on
käytetty.
┼┼┼┼┼
┼┼●●┼
┼●●●#
┼┼●●┼
Näissä alla olevissa esimerkissä kaikissa on atareja.
Löydätkö kaikki?
┼┼┼┼┼ ┼┼&┼┼ ┼&●&┼ ┼┼&┼┼ ┼┼┼┼┼ | ┼┼&┼┼┼ ┼&●&┼┼ &●&●&┼ ┼&●&┼┼ ┼┼&┼┼┼ | ┌&&&&& ├&●●●& ├&●&●& ├&●●●┼ ├&&&┼┼ | ┼●●●●┼ ┼●●●●┼ ┼●●#┼┼ └┴●┴┴┴ |
(Joissain säännöstöissä tämä on sallittua, mutta japanilaisissa, joita tämä sivu seuraa, ei.)
Go:ssa ympäröityjä alueita
kutsutaan usein myös nimellä silmä.
Silmät ovat go:ssa elämän ja kuoleman arvoisia asioita,
sillä ne määrittävät, elääkö jokin ryhmä vai
eikö.
Sanotaan, että ryhmä on elossa, jos sillä on
vähintään kaksi silmää.
Elossa oleminen tarkoittaa sitä, että ryhmää ei voi
mitenkään vangita.
Esimerkiksi tämä ryhmä:
┼┼┼┼┼┼┼
┼┼●●●┼┼
┼┼●┼●┼┼
┼┼●●●┼┼
┼┼┼┼┼┼┼
... ei ole elossa. Sillä on vain yksi
silmä. Sen voi vangita täyttämällä kaikki sen
vapaudet:
┼●●●●●┼
┼●●●●●┼
┼●●#●●┼
┼●●●●●┼
┼●●●●●┼
Pelaamalla keskelle valkoinen vangitsee mustan ryhmän.
Normaalisti tuohon kohtaan pelaaminen olisi valkoiselle
itsemurha, ja täten kielletty,
mutta silloin, kun siihen reikään pelaaminen vangitsee
samalla jonkin vastustajan ryhmän, siirto on sallittu.
Tämä ryhmä:
┼┼┼┼┼┼┼┼┼
┼┼┼●●●●┼┼
┼┼●┼●┼●┼┼
┼┼●●●●┼┼┼
┼┼┼┼┼┼┼┼┼
... on elossa. Sillä on kaksi "silmää".
Vaikka valkoinen ympäröisi kokonaan tuon ryhmän joka puolelta:
┼┼●●●●●●┼
┼●●●●●●●┼
┼●●┼●┼●●┼
┼●●●●●●●┼
┼●●●●●●┼┼
..., valkoinen ei voi mitenkään vangita
tuota ryhmää. Kumpikin noista silmistä on sellainen, että
siihen pelattu valkoinen kivi on automaattisesti vangittu,
eikä ehtisi viipyä laudalla riittävän pitkään jotta toiseen
silmään voisi vielä pelata. Itse asiassa tällainen siirto
(itsemurha) on säännöissä erikseen
kiellettykin.
Elävyys ei aina ole aivan selvää, tai ei ainakaan
nopeasti katsottuna.
Esimerkiksi tässä esimerkissä:
┌┬┬●┬●●┬
●●●●●●●┼
●●●●●●●┼
├┼┼┼○┼┼┼
Onko valkoinen ryhmä elossa vai eikö?
Vastaus on, että se on. Valkoinen nimittäin pystyy minä
hetkenä hyvänsä jakamaan tuon vapaan tilansa kahteen
osaan, eikä musta voi mitenkään estää sitä. Kun yhdellä
ryhmällä on kaksi erillistä vapaan tilan aluetta, sillä
on kaksi silmää.
Äskeisessä esimerkissä valkoisen alueen sisälle pelattu
musta kivi on niin sanottu kuollut kivi, tai
se muodostaa kuolleen ryhmän, sillä vaikka
musta tekisi mitä, siitä ryhmästä ei voi mitenkään
saada elävää. Yritä vaikka. (Älä unohda, että
valkoinen panee hanttiin.)
Go:ssa on melko tärkeää välttää tekemästä kuolleita ryhmiä, sillä kuolleet ryhmät katsotaan pelin lopussa niin kuin ne olisi jo vangittu. Musta on siis menettänyt pisteen pelaamalla valkoisen alueelle.
(Joskus kuolleiden ryhmien tekemisellä voidaan saavuttaa taktinen etu, mutta aluksi tuo sääntö on hyvä muistaa.)
Ne kaksi silmää ei ole pakko olla kokonaan yhdellä ryhmällä.
Usempi ryhmä voi jakaa samat silmät, ja olla kaikki sillä
keinolla elossa samaan aikaan.
┼┼●●●●┼┼
┼┼●●●●●┼
┼●●●┼●●┼
┼●●┼●●●┼
┼┼●●●●┼┼
┼┼┼●●●┼┼
Nämä kaksi ryhmää ovat molemmat elossa, ja ne jakavat
samat kaksi silmää. Kumpikin silmistä on sellainen,
johon pelaaminen olisi valkoiselle pelkkä itsemurha.
Sen sijaan tämä musta joukkio:
┼┼○┼┼┤
┼●●●●┤
●●●●●●
●●┴●●┼
... ei ole elävä.
Tiedätkö miksi?
Siksi, koska se sisältää valesilmiä.
Valesilmät ovat sellaisia, jotka näyttävät silmiltä,
mutta ovatkin todellisuudessa jonkin osaryhmän ainoa
silmä. Jos valkoinen nyt pelaa näin:
┼┼○┼┼┤
┼●●●●●
●●●●●●
●●┴●●#
niin ohos, musta onkin atarissa.
Jos musta puolustaa sitä, niin koko mustan
konkkaronkka onkin sen jälkeen atarissa.
Lisämausteena tässä Anan tekemässä esimerkissä
on se, että jos valkoinen tämän jälkeen vangitseekin
tuon nurkkakiven, syntyy ko-tilanne,
jonka takia musta ei voi heti seuraavalla siirrolla
vangita valkoista kiveä tuosta nurkasta.
Silmien ja valesilmien kanssa onkin tärkeää olla go-pelissä hyvin huolellinen.
Alla olevassa esimerkissä valkoinen ryhmittymä on kuollut.
Sitä ei ole kuitenkaan helppo nähdä, ja on mahdollista,
ettei mustakaan huomaisi oikeassa pelissä sitä.
Koeta pelata mielessäsi tätä tilannetta eteenpäin:
yritä valkoisella pysyä elossa ja mustalla tappaa
valkoinen.
┼┼┼┼┼┤
┼●●●●●
┼┼○●●●
┼●┼●●
┼┼●●●┤
┴┴●●●┘
Tämäkin musta ryhmä on kuollut (oikeassa pelissä
tällaista tilannetta tuskin voi mitenkään syntyä):
┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼
┼●●●●●●●●●●●●●┼
┼●●●●●●●●●●●●●┼
┼●●●●●●●●●●●●●┼
┼●●●┼┼●●●┼┼●●●┼
┼●●●#●●●●●●●●●┼
┼●●●●●●●●●●●●●┼
┼●●●●●●●●●●●●●┼
┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼
Ryhmä on kuollut, jos sen vangitsemista ei voi mitenkään estää.
Tässä on esimerkki seki-tilanteen syntymisestä:
Seki-tilanteessa kummatkin ryhmät ovat elossa, mutta japanilaisten sääntöjen mukaan kumpikaan pelaaja ei saa pisteitä alueesta, vaikka niillä olisi silmiäkin, kuten tässä esimerkissä.
1. Musta kivi on atarissa | 2. Valkoinen vangitsee sen, ja nyt valkoisen kivi on atarissa. |
---|---|
┼┼┼┼┼┼ ┼┼●●┼┼ ┼●#●●┼ ┼┼●●┼┼ ┼┼┼┼┼┼ | ┼┼┼┼┼┼ ┼┼●●┼┼ ┼●●#●┼ ┼┼●●┼┼ ┼┼┼┼┼┼ |
Älä hämmenny. Kaikki tällaiset tilanteet eivät ole ko-tilanteita. Esimerkki:
1. Mustan vuoro | 2. Valkoisen vuoro | 3. Ei olekaan sama tilanne enää. |
---|---|---|
┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼ ┼┼┼●●●┼┼┼┼ ┼┼●●#●●┼┼┼ ┼┼┼●●●┼┼┼┼ ┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼ | ┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼ ┼┼┼●●●┼┼┼┼ ┼┼●#●●●┼┼┼ ┼┼┼●●●┼┼┼┼ ┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼ | ┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼ ┼┼┼●●●┼┼┼┼ ┼┼●●┼┼●┼┼┼ ┼┼┼●●●┼┼┼┼ ┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼ |
Jos ko-tilanteen sisäistäminen on vielä sinulle vaikeaa, hyppää rohkeasti tämän kohdan yli. Tämä on lähinnä tässä dokumentissa eräänlainen bonusjuttu.
Tässä on esimerkki ko-taistelun syntymisestä:
Tässä esimerkissä:
┼●┼┬┐
┼●●●┤
●●●●A
●●●●●
┼┼●●●
┼┼┼●┼
┼○●●┼
... valkoinen ryhmä on kuollut.
Sitä ei voi mitenkään saada tuolta eläväksi. Jos
musta pelaa A-kohtaan, musta itse asiassa vain menettää
siitä yhden pisteen, sillä tämän alue pienenee yhdellä
kivellä. Omalle alueelle ei kannata pelata.
Kuolleet kivet katsotaan pelin lopussa niin kuin ne olisi
vangittu.
Myöskään valkoisen ei kannata pelata tuonne sisälle, sillä
valkoinen vain syöttää sillä keinoa pisteitä mustalle.
Vastustajan alueelle ei kannata pelata.
Noista toteamuksista tietenkin herää kysymys:
Jos kerran omalle alueelle ei kannata pelata eikä vastustajan
alueelle kannata pelata, niin minne sitten kannattaa pelata?
No pelissä voi tietenkin olla vielä alueita, joiden
omistajuus ei ole selvää. Niistä taistellaan. Mutta
voi joskus olla hyödyllistä pelata jo rajatulle alueelle:
Tässä esimerkki siitä, että omalle alueelle pelaaminen
voi olla tärkeää ryhmän pelastamiseksi:
┼┼┼┼┼┼┼┤
┼○┼┼●●●●
┼┼●●●●●●
┼●●●●A┼┤
┴●●●┴B┴┘
Valkoinen uhkaa pelata A:han ja vangita koko mustan ryhmän.
Paras tapa, jolla musta voi ehkäistä valkoisen hyökkäyksen (jos
mustan vuoro on ensin), on pelaamalla omalle alueelle, B:hen.
B:hen pelaaminen tekee kaksi silmää
ja estää valkoisen tunkeutumisen.
Tässä esimerkki siitä, miten vastustajan alueelle
pelaaminen voi olla kannattavaa:
┼┼┼┼┼┼┼┤
┼○┼┼●●●●
┼┼●●●●●●
┼●●●●A┼┤
┴●●●┴B┴┘
Jos valkoinen pelaa A-kohtaan, mustan molemmat ryhmät
käytännössä kuolevat. Musta voi ehkäistä sen pelaamalla
ensin A- tai B-kohtaan. B-kohtaan pelaaminen on turvallisempaa,
sillä A-kohtaan pelaamisesta voisi seurata seki
tai ko-taistelu.
Tasoituskivet asetetaan aina tähtipisteisiin, ja tasoitusta annetaan vain pelin aloittajalle, joka pelaa aina mustalla.
Tasoituskivien asettelu (riippuen määrästä) tapahtuu niin, että ensimmäiset neljä kiveä laitetaan nurkimmaisiin tähtipisteisiin. Loput laitetaan tasoituskivien määrästä riippuen niin, että asetelma on mahdollisimman symmetrinen.
Joskus tasoituskivet voidaan myös sijoittaa vapaasti.
Jos peli loppuu ilman suoranaista kummankaan pelaajan häviötä, suoritetaan lopuksi pisteenlaskenta, jolla nähdään, kumpi pelaajista voitti pelin ja millä piste-erolla. Pisteenlaskenta tehdään seuraavasti:
Poikkeus pelin jatkamiseen kiistatilanteessa on, jos toisen pelaajan mielestä tilanne on seki, mutta toisen mielestä vastustajan ryhmä on kuollut. Tällöin kiistaa ei voi ratkaista jatkamalla peliä, vaan asiaa on tutkittava varsinaisen pelin jälkeen tai kysyttävä joltain pätevämmältä pelaajalta (tai tuomarilta, jos kyseessä on turnaus).