[Lehtileikkeitä]
BLACK METAL SÄVELTÄJÄN KORVIN
Näin säveltäjä Lasse Heikkilä analysoi saatananpalvontaan läheisesti liitettyä black metal -musiikkia:

HUOM: VAIKKA NÄMÄ TEKSTIT LEIKKEISSÄ ON KIRJOITETTU KUIN NE OLISIVAT LASSE HEIKKILÄN AJATUKSIA, NE EIVÄT NIITÄ OLE, VAAN ILTAPÄIVÄLEHDEN TOIMITTAJAN PÄÄTELMIÄ. TURHA VAAHDOTA LASSELLE. Terveisin sivun ylläpitäjä.

URBAANI ÄÄNIMAAILMA

Heavyn äänimaailma on urbaani, kaupunkimainen ja teollinen: se sisältää kovuutta, koneitten ja moottorien ääniä. Luonnosta ja samalla tunne-elämästään vieraantunut ihminen tuntee tämän soundin omakseen.

KOON JA VOIMAN ILLUUSIO

Heavy-musiikki pyrkii synnyttämään illuusion suunnattomasta voimasta ja koosta.

Musiikissa käytetään paljon subtaajuuksia, jotka luovat kuulijassa illuusion hyvin matalasta äänestä ja valtavan kookkaasta olennosta äänilähteenä.

Esimerkiksi sähkökitarassa käytetään kvintti-intervalleja. Kvintti-intervalli on osa yläsävelsarjaa, jossa soitetaan hyvin matalalta vain soinnun toinen ja kolmas sävel. Silloin kuulija äänen fysikaalisten lainalaisuuksien mukaisesti täydentää puuttuvan alaoktaavin mielikuvituksessaan automaattisesti vielä alemmas.

Varsinkin 70- ja 80-luvuilla heavyssä käytettiin lisäksi fyysistä voimaa vaativaa hyvin korkeaa lauluääntä.

YLINOPEA JA YLIHIDAS RYTMI

Nopeassa heavyssä, erityisesti satanistien suosimassa speed metal -musiikissa on ylinopea rytmi, joka on lähes 200 lyöntiä minuutissa. Ihminen suhteuttaa musiikin rytmin oman sydämensä lyöntirytmiin ja sitä nopeampi musiikin "pulssi" luo yliaktiivisen tunnelman.

Tämä vetoaa ihmiseen, joka etsii voimaa nousta välinpitämättömyydestä ja apatiasta.

Black metal -musiikki käyttää myös tahallisen hitaita rytmejä, joilla luodaan kuulijassa "keinoturvallisuuden" tunne. Kun kuulijan omatunto muutoin alkaisi varoittaa pahan rajojen ylittämisestä, hitaat rytmit peittävät vaaran ja rohkaisevat jatkamaan kuuntelua.

FRYYGINEN SÄVELASTEIKKO

Erityisesti 90-luvun death heavy -musiikissa käytetään keskiaikaisen fryygisen asteikon toista säveltä, joka kuulijan mielessä täydentyy alaspäin laskevana. Kun länsimaisen musiikkikulttuurin sisäistänyt kuulija kuulee tämän sävelen, hän olettaa sävelkulun laskevan edelleen.

Oopperan maailmassa tätä alennettua asteikon toista säveltä käytetään usein, kun joku kuolee. Siksi sitä sanotaan myös kuoleman asteikoksi.

"Heavy on hätähuutoa"
Saatananpalvontaan tiiviisti liitetty heavy-musiikki oli osana myös Hyvinkään rituaalimurhassa. Voiko musiikki todella vaikuttaa mieleen?

Kristillisen musiikin säveltäjä ja musiikin maisteri Lasse Heikkilä väittää, että voi. Hän näkee heavyn hätähuutomusiikkina, joka vetoaa henkisesti pahoinvoivaan ihmiseen.

Heikkilän mukaan se voi parhaimmillaan auttaa ihmistä purkamaan sisäisen maailman ristiriitaisuutta, ahdistusta ja aggressiivisia yllykkeitä, mutta se voi myös imeä hänet pahimmillaan yhä syvemmälle mustaan, toivottomaan maailmaan.

Heikkilä ei pidä huolestuttavana sitä, jos nuori kuuntelee heavy-musiikkia kohtuullisesti. Jos heavyn kuuntelu alkaa viedä tunteja päivässä, se voi olla merkki niin suurista ahdistuksista, ettei musiikki enää riitä purkamaan niitä.

- Silloin pitäisi auttaa nuorta löytämään elämäänsä sisältöä ja tasapainoa työstä, toiminnasta ja rakastavista ihmissuhteista. Kun olo helpottuu, heavy jää usein pois itsestään.


HUOM: VAIKKA NÄMÄ TEKSTIT LEIKKEISSÄ ON KIRJOITETTU KUIN NE OLISIVAT LASSE HEIKKILÄN AJATUKSIA, NE EIVÄT NIITÄ OLE, VAAN ILTAPÄIVÄLEHDEN TOIMITTAJAN PÄÄTELMIÄ. TURHA VAAHDOTA LASSELLE. Terveisin sivun ylläpitäjä.

Musta metalli syntyi Norjassa
Seppo Varjus (IS)
Black metal -musiikki on yksi heavy-musiikin alalajeista. Se on tyyliltään erittäin raskasta, synkkää ja leimallisesti saatananpalvontaan liittyvää musiikkia. Laulu muistuttaa matalaa korinaa.

Useat black metal -yhtyeet kertovat avoimesti palvovansa saatanaa. Musiikkilajin syntyseutuna pidetään Norjaa. Sen juuret ovat kuitenkin 1980-luvun englantilaisessa ja amerikkalaisessa hevirockissa. Suuri vaikuttaja oli erityisesti englantilainen Venom.

Varsinkin USA:ssa vaikutti viime vuosikymmenellä voimakas kristillispohjainen liike, joka etsi hevirockista saatanallisia piirteitä. Se ei ollut aivan perättömällä asialla. Jo 1970-luvun alussa ensimmäiset hevisuuruudet, kuten Black Sabbath flirttailivat joskus teksteissään pimeyden valtojen kanssa. Tuolloin sanoituksia ei kuitenkaan otettu vakavasti, vaan niillä katsottiin vain haettavan lisätehostusta muutenkin mahtipontiseen musiikkiin.

Pimeyteen hurahtaneet

Monet nuoret heavy-fanit ympäri maailmaa reagoivat juuri päinvastoin kuin musiikin vastustajat olivat toivoneet. Koska aikuiset auktoriteetitkin ottivat levyjen saatananpalvonnan vakavissaan, siinä täytyi olla jotain perää. Samalla varsinaisten saatananpalvojien oli helpompi kalastaa uusia hengenheimolaisia musiikkifaneista.

Erityisen innokkaasti saatana-aiheisiin innostuttiin Norjassa. Syyksi on arveltu maan vankkoja kristillisiä perinteitä. Vanhempien järkyttäminen rienauksella onnistui helposti. Black metal -yhtyeitä syntyi silti muuallekin maailmaan. Leviämistä auttoivat erilaiset omakustannelehdet ja internet.

Mainetta lisäsivät Norjassa tapahtuneet puukirkkojen polttamiset, joiden tekijöiksi paljastui black metal -nuoria. Osa oli itse muusikoita. Black metalistit yhdistettiin myös pariin surmatyöhön.

Pienten piirien palvontaa

Tiukan linjan black metal -levyt eivät keiku listojen kärjissä. Yksittäisiä levyjä myydään Suomessa parhaimmillaan ehkä muutama tuhat ja koko maailmassa parisataa tuhatta. Tämä kuitenkin edellyttää, että yhtye on pässyt ainakin kohtalaisen kokoisen levy-yhtiön listoille.

Ancientin kaltaisen hyvin vähän tunnetun yhtyeen levyjä menee kaupaksi Suomessa ehkä parisataa. Osa musiikista leviää myös bändin tekeminä demonauhoituksina ilman kaupallisia jakelukanavia esimerkiksi internetin kautta.


Lähde: http://www.nic.fi/~cp-bros/Kuwat/varoitus.jpg
Webiin tuottanut Bisqwit
Huom: En ole itse kirjoittanut näitä artikkeleja, enkä edusta niissä kirjoitettuja asioita. Olen tuonut ne vain muiden ajateltaviksi.
Mistä leikkeet ovat peräisin, ei minulla ole tietoa. Ainoa lähteeni on ollut yllämainittu skannaus.
\1', $s); return $s; } function forum_text2html($s) { return str_replace('
', "
\n", str_replace('

', '
 
', str_replace(' ', ' ', /* nbsp ->   */ urlize( str_replace("\n", '
', /* \n ->
*/ str_replace('"', '"', htmlspecialchars( ereg_replace("[ \t\r]*\n", "\n", /* nbsp or space + \n -> \n */ str_replace("\n ", "\n ", /* \n+space -> \n+nbsp */ str_replace(' ', '  ', /* space+space to nbsp+space */ ereg_replace("\n*$",'', $s)."\n")))))))))); } if(strlen($nimi) && strlen($nick) && strlen($aihe) && strlen($valitus)) { $msg = ereg_replace('\\[(/{0,1}[IBUibu])\\]','<\\1>',forum_text2html($valitus).'
'); $fp = fopen("/WWW/jutut/comm/juttucomm.html", "a"); $addr = $REMOTE_ADDR; if($REMOTE_HOST)$addr = "$REMOTE_HOST [$addr]"; if($HTTP_X_FORWARDED_FOR)$addr = "$HTTP_X_FORWARDED_FOR (Using $addr)"; if($HTTP_CLIENT_IP)$addr .= " (client: $HTTP_CLIENT_IP)"; fwrite($fp, '\n". '\n". '\n". '\n". '\n". "\n"); fclose($fp); header('Location: hevi.html?reload=2'); exit; } readfile('/WWW/jutut/comm/juttucomm.html'); ?>
Aika:'. date('d.m.Y H:i:s') ."
Host:'. htmlspecialchars($addr)."
Nimi:'. htmlspecialchars($nimi) ."
Nick:'. htmlspecialchars($nick) ."
Aihe:'. htmlspecialchars($aihe) ."
\n". $msg . "\n